Kraanschip Triton

Triton is in 2020 verbouwd als hybride kraanschip. Dit houdt in dat de voortstuwing, boegschroef, kraan en hulpmotoren elektrisch worden aangedreven. De energie wordt opgewekt door een generator, die voldoet aan de nieuwste Euro VI emissie eisen. Hiermee hebben we een stikstof reductie van 80/90% ten opzichte van de reguliere motoren.  Een reserve generator is aanwezig conform de eisen van de scheepvaart Inspectie. Tevens kunnen de generatoren op blauwe diesel (of vergelijkbaar) draaien om zo een grote CO2 reductie te genereren. Ook reduceren we het geluidsniveau door de elektrische aandrijving van de kraan.

De kraan is op rails gemonteerd, heeft hierdoor een groter werkbereik en is het mogelijk om over de kop van het schip te werken. De kraan is uitgerust met een CT 3D baggercomputer.

De kraan is op rails gemonteerd, heeft hierdoor een groter werkbereik en is het mogelijk om over de kop van het schip te werken. De kraan is uitgerust met een CT 3D baggercomputer.

Algemene gegevens
Europanummer02304856
MeetbriefHN 15095
Grootste lengte49,50 meter
Grootste breedte6,50 meter
Doorvaarthoogte5,10 meter
Minimale diepgang1,35 meter
Maximale diepgang1,95 meter
Maximale beuninhoud300 m3
Tonnage250 ton
Spudpalenaanwezig

Kraan
Positie kraanrails
Type kraanelektrische Sennebogen 835
Vermogen132 kW elektromotor
Gieklengte18,50 meter
GPSCT 3D Baggercomputer
Hoofdgenerator440 KVA
Reservegenerator275 KVA