Kraanschip Kraanvogel
De Kraanvogel is ons eerst verbouwde hybride kraanschip. In 2019 hebben we het schip in samenwerking met CLINSH verbouwd. In 2021 heeft de Kraanvogel een upgrade gekregen.
Dit betekent dat de voortstuwing, boegschroef, kraan en hulpmotoren elektrisch worden aangedreven. De energie wordt opgewekt door een generator, die voldoet aan de nieuwste Euro VI emissie eisen. Hiermee hebben we een stikstof reductie van 80 tot 90% ten opzichte van de reguliere motoren. Een reserve generator is aanwezig conform de eisen van de scheepvaart Inspectie. Tevens kunnen de generatoren op blauwe diesel (of vergelijkbaar) draaien om zo een grote CO2 reductie te genereren.
De kraan is op rails gemonteerd, heeft hierdoor een groter werkbereik en is het mogelijk om over de kop van het schip te werken.
Algemene gegevens | |
Europanummer | 02100522 |
Meetbrief | HN 14179 |
Grootste lengte | 41,00 meter |
Grootste breedte | 6,30 meter |
Doorvaarthoogte | 5,00 meter |
Minimale diepgang | 1,07 meter |
Maximale diepgang | 2,60 meter |
Maximale beuninhoud | 160 m3 |
Tonnage | 271 ton |
Spudpalen | aanwezig |
Kraan | |
Positie kraan | rails |
Type kraan | Fusch 350 |
Vermogen | 142 kW |
Gieklengte | 16 meter |
Overdruk | Brofil B10 |
*aan de informatie op deze website kunnen geen rechten worden ontleend